Tomanita II
Sail Number SWE10580

13/08/2014

Tomanita II - Bokö anchorage

After a short break in Stockholm, we joined the fleet again in Saltsjöbadenfor the last two legs down to Moen. First anchorage was Ringsöarna, a lagoonthat will take several hundreds of boats in summer time. Southerly winds meant alot of tacking, but this is to be expected for the rest of the trip. Waking upin the lagoon with water as a mirrow, we set course for Bokö Hamnvik , our nextstop – we thought...   As we approached the inlet to Bokö, we touched a rock, a place where wehave been so many times before! Of course, Anita was totally unprepared and felldown from the cockpit and hit her face against the saloon table. We anchored andthe costguard helped Anita to hospital for care. So, this is where such a finesailing in the Rally had to end – we have no chance of catching up, no. read more...

Tomanita II - Saltsjöbaden

Inför starten av de sista etapperna till Kalmar och Mön flyttade vi nerbåten till Saltsjöbadens gästhamn. Vilket fint ställe och fantastiskt bramottagande! Bra reklam för Svensk segling med bar/restaurant på bryggan itrevlig miljö! Vi fick lift till båten av Per och Agneta med tvillingarna frånUSA som varit hemma på semester i Sverige och besökt oss – väldigt trevligkväll. På fredagen seglade vi ner till Ringsöarna i motvind och ankradetillsammans med många andra i Rallyt. Fin vik och spegelblankt vatten påmorgonen. Nästa dag gick vi för motor mot Oxelösund och kunde sen segla söderuti E-fyran mot Bokö där vi tänkte ankra för natten. Tråkigt nog var vi inte uppmärksamma nog utan gick på grund i inloppet tillBokö Hamnvik, ett ställe där vi varit så många gånger förut! Anita. read more...

04/08/2014

Tomanita II - Helsingfors

Efter två sköna dagar för ankare har vi nu gått till NJK i centralaHelsingfors. Fin segling i skärgården där vi inte varit förut; få båtar! Fastnari inloppet till  hamnen som bara är 2,3 m djupt pga lågvatten. Medmotorhjälp går vi in genom leran till en fin plats och får sedvanlig hjälp medförtöjningen av Joel och ARC medarbetare. Man känner sig verkligen välkommen!Dom har ju själva seglat hit och är ändå först med att hjälpa till ! En storanledning varför vi valt att följa med ARC Rallyt; alltid proffsiga och vänliga,men man får klara sig själv resten av resan.Det regnar på kvällen så grillfesten flyttas till dagen efter; i ställetblir det gemensam middag på klubbrestaurangen! Dagen efter har vi skepparmöteinför segling till Kökar/Mariehamn. Vi beslutar att segla hem till. read more...

Tomanita II - 27/7 Haapasaari

Nu har vi lämnat Ryssland med samma tråkiga kanal till Kronstath och dåligbehandling av båt/besättning vid tullen.... tråkigt nog har Bill Springer lämnatoss för familj och arbete i USA. Tack Bill för två veckors semester och väldigttrevligt sällskap! Vi hoppas han kommer tillbaka någon gång? Bill har tagit många fina bilder under resan, och ni kan följa en del på www.billspringer.blogspot.com. Vi fick fin segling till Finland under natten och blev anropade av Ryskakustbevakningen två gånger för kontroll. På morgonen ankrade vi och sov ut någratimmar. Dopp i rent,varmt vatten (27 grader). Vänliga tullare,snabbt avklarat!Äntligen tillbaka till civilisationen. Fortfarande lite trötta seglade vi till en fin vik nära Suurpelli ochankrade. Det var så skönt att vi stannade en natt till och. read more...

25/07/2014

Tomanita II - St Petersburg

Seglade från Tallinn i fin vind kl. 19 nära TSS, som är fartygsleden. Anmälde till Ryska kustbevakningen på kvällen att vi går över gränsen, inga problem. Snart kommer en båt och kollar oss på avstånd. På natten dör vinden och vi går för motor. Infarten till Kronstaht är spektakulär; upplyst staket så långt man kan se och mängder av kryssningsfartyg o oljetanker som lotsas igenom! Vi stannar och väntar i gryningen men får inte ankra! Efter lite sömn/mat går vi till tullen. Vilket ställe! Allt i kaotiskt skick, borde rivts för 50 år sedan.. Tullen tar sin tid och samtidigt passar lotsarna på köra in/ ut så fort dom kan med gamla plåtskorvar; det gäller att ha bra förtöjningar! Pontonerna saknar skydd och avslitna fästen av stål sticker rakt ut: mycket välkomnande för plastbåtar.När allt. read more...